Estic aquí amb tot vosaltres per
parlar de l´escola, quina escola volem i si aquesta compleix amb les
necessitats emocionals dels infants. Però abans de donar la meva resposta crec
que és el moment de reflexionar al voltant de com va començar l´escola i més
encara, la funció de l´escola al cicle d´educació infantil.
A continuació vaig a parlar de la
història de l´educació infantil, concretament dels models d´educació infantil.
En primer lloc destacar que tenim el
concepte de l´escola com guarderia i
asilo, que té un caràcter assistencial, en altres paraules, el seu objectiu
és el de guardar els infants, que va néixer de la industrialització i la
incorporació de la dona en el mercat laboral, ja que si la dona treballava,
necessitava un lloc on deixar els seus fills, que el guardaren mentre ella
estava treballant i que respongueren a
les necessitats físiques i biològiques dels seus fills, a més de entretenir-los.
Esmentar que les mares quan deixaven els seus nins i nines tenien un sentiment
de culpa perquè pareixien que els abandonaven, els deixaven en altres mans per
que els canviaren els bolquers, etc.
En segon lloc, tenim el concepte d´Escola Infantil, que deixa de costat el
concepte assistencial per a donar pas a un concepte educatiu, psicopedagògic,
amb objectius com compensar les desigualtats entre infants, donant-los
oportunitats, que els hi dona un valor i identitat i els hi prepara per a la
vida futura amb un model adult del rendiment. Aquest concepte sorgeix quan es
pensa que l´escola és un lloc per aprendre, que pot preparar per a la vida i
per a l´etapa següent (primària).
Finalment tenim un altre model, La Casa del Nen, que centra els seus
esforços en les necessitats dels infants, per a tenir un bon i correcte
desenvolupament i no sols en els coneixements que els hi poden donar. Entre els
seus objectius es destaquen la protecció del nen, la seva salut, la seguretat
emocional d´aquest, donar oportunitats per a jugar explorant. La seva motivació
fonamental esta en aconseguir el benestar dels infants focalitzada en el
present.
Una volta contextualitzat els tres
models: guarderia/asilo, escola infantil i casa del nen, toca parlar de quina
escola volem nosaltres en els moments actuals, moments en que l´escola pública
no passa per un dels seus millors moments, una escola que dona suport a les
necessitats emocionals dels nins i nines?
L´escola és un lloc privilegiat per a
deixar córrer la quantitat d´emocions que tenen els infants, cal esmentar que
en una escola hi han centenars d´infants, cadascun amb les seves emocions i la
seva forma de tractar-les i la seva forma de canalitzar-les. És per aquesta raó
que es creen les primeres relacions socials, ja que la família pot ser molt
limitada i les primeres relacions socials fortes es creen a l´escola,
concretament al grup-classe.
En
l´escola et sents acceptat, rebutjat, et donen alegries, veus las
individualitats de cada companys i molt important els infants veuen en la resta
dels companys com es manifesten les seves emocions i és molt més fàcil posar-li
nom a aquestes emocions.
La realitat és que la imatge dels
infants ha canviat al llarg dels anys, i que ha passat de ser un esser que no
tenia ni veu ni vot, que no tenia quasi ni dret a opinar ni a ser el seu
protagonista del seu aprenentatge (escola tradicional) a ser un ésser que
participa activament en el seu aprenentatge i desenvolupament, capaç de
descobrir, d´equivocar-se sense por a fer-ho, d´explorar i de ser la part més
important dins l´escola, part de la comunitat educativa, amb participació real,
si no tenen poder de decisió no podem parlar de participació.
El paper del mestre també ha canviat,
actualment és una persona que acompanya als infants en el seu aprenentatge, que
els ajuda a descobrir. El mestre té que saber que cada infant té un bagatge
diferent, que tenen la seva personalitat, amb la seva família i amb diferents
cultures, sobre tot a Eivissa, que tenim en un aula una concentració de
cultures impressionant.
Volem una escola que doni importància
a les emocions dels nostres infants amb mestres competents en la temàtica, que
sigui un referent afectiu i de seguretat que eduqui les emocions, això
implica donar uns límits clars, respectar les sensacions de cada nin i nina,
fer accions amb coherència, hem de pensar que si hi han límits el propi mestre
ha de tenir una coherència en els seus actes, els mestres son la persona de
referència dins l´escola, és el model per a aquests pel que tenim que tenir
molt present el currículum ocult.
L´establiment de vincles serà molt
important, no sols amb els infants sinó també amb les famílies, creant espais
per a poder parlar, llocs apropiats per a cada moment. Personalment crec que
els espais dins de l´escola juguen un paper fonamental, crec que crear ambient
ja et dona un punt a favor, fer l´espai acollidor i agradable per a rebre les
famílies.
Deixar als propis nins i nines
descobrir les seves emocions i molt important, respectar-les. Tinc en la meva
ment, quan dos infants s´enfadin i l´adult diu que no té importància, que es
donin un petó i llisto! Però desprès de fer aquesta reflexió m´he adonat que no
és així, si estan enfadats tenim que respectar-ho, que clar que té importància
per a ells que tenim que donar el seu temps i parlar del que ha passat. És important que els infants pensin i
reflexionin. Vull esmentar que no sé perquè a les aules avui dia hi ha un racó
de pensar com un càstig, per de veritat penseu que pensar és un càstig? Vull
obrir una línia de debat aquí, per jo el que un nin pensi no és un càstig sinó
tot lo contrari. Quan jo anava a l´escola, no teníem opció a pensar ni
reflexionar, i ara és un luxe donar aquesta oportunitat, crec que deuríem
pensar com a futurs mestres si aquesta estratègia tan de moda a les nostres
escoles està ben emprada, per a mi no, però vull deixar aquesta porta oberta.
Per parlar d´educar les emocions s´ha
d´establir vincle, donar uns límits clars des de l´afecte, fer un acompanyament
i tenir empatia per intentar comprendre les emocions del altres.
Volem una escola completa, que doni
importància a les emocions dels infants i que li donen un lloc als objectius i
continguts emocionals que es mereix, perquè estem ajudant a crear les bases
dels nins i nines, i crec que és molt important.
Volem una escola amb docents
preparats per dur a terme aquesta educació emocional, no sols acadèmicament,
sinó també a nivell actitudinal perquè les emocions tal i com ens diu Èlia
López Cassà a la revista interuniversitària de Formació del Professorat, 19
(3), (2005), 153-167, el mestre té que tenir en conte que és el model que ofereix
dia a dia, que permet que les emocions puguin viure´s , respectades i acollides
en la seva amplitud. El paper que juga el mestre no pot oblidar de donar la seguretat
per crear aquest clima que afavoreixi aquestes expressions i que s´impliqui el
màxim possible.
Volem una escola que s’avaluï, però
que utilitzi l´avaluació com a eina per millorar, tant a nivell d´alumnat com a
nivell docent tenint sempre en conte el que pensen les famílies. Està clar que països
més avançats com Finlàndia tenen aquesta visió de l´avaluació superada, però a
Espanya tenim aquesta por a ser avaluats, tal volta per la inseguretat que
aporta. Volem una escola que digui Sí a l´avaluació mitjançant l´observació
directa, documentant el que diuen, fent més professional els informes que volem
donar, donem aquesta professionalitat a la funció docent.
Per finalitzar vull esmentar que crec
que poc a poc anem per el bon camí, el camí d´ajudar els nins i nines a posar
noms a les seves emocions, a identificar-les i molt important a regular-les, a
ajudar a que els alumnes es coneguin més per formar una bona imatge de sí
mateix i en definitiva a un desenvolupament integral dels nostres infants.
Aquí us deixo fotografies que jo
mateixa he fet a l´escola on treballo i que van en relació a les emocions, vaig
fer-les perquè m´encanta que a les nostres escoles es decori les parets amb
murals que parlin d´emocions creats per ells mateixos.
En la darrera foto els infants escriuen paraules per estar contents.
Fins la pròxima reflexió!
En la darrera foto els infants escriuen paraules per estar contents.
Fins la pròxima reflexió!
No hay comentarios:
Publicar un comentario