El períoded´adaptació és un moment crucial en la vida
tant dels infants com per a les famílies aquests, no sols per ser la
primera separació significativa des del naixement, pels canvis en les seves
costums i per lo tant una reestructuració
de la vida familiar. A més a més, en aquesta etapa, els nins i nines
amplien els seus vincles, no es que trenqui els seus vincles familiars sinó que
els amplia cap als nous espais, les educadores i nous infants, companys de joc.
Un infant que
tingui un vincle segur d´afecció tindrà
més fàcil obrir-se als altres. És de vital importància dir que el vincle es té
que formar de forma bidireccional, ja que les famílies també tenen que
sentir-se acollides per part de l´escola i de la mestra.
L´entrada a
l´escola fa inevitablement que l´infant canvia les seves costums i en
conseqüència els seus hàbits i rutines, ja que es tenen que acostumar-se a uns
horaris tan de dinar com de dormir, espais per menjar, els ritmes, etc. És
veritat que moltes voltes aquest ritme frenètic no respecta les necessitats
dels infants, o més be, no respecta els ritmes dels nins i nines. Per exemple,
un exemple clar de no respectar els ritmes de cada nin és quan volem llevar els
bolquers, cada infant té el seu moment i de vegades, des de l´escola accelerem
alguns processos i fem que els nins facin un salt en el seu creixement.
Vull fer aquesta
entrada una mica personal, des de la meva reflexió i la meva experiència
personal.
El període
d´adaptació és una etapa que marca un procés de canvi de les vides de l´infant
i de les famílies, per els nous vincles, les inseguretats, i les diferents
emocions tan contradictòries que es generen, alegria, angoixa, etc.
El paper del
mestre tutor és molt important en aquest procés, ja sigui perquè és la targeta
de visita de l´escola, es a dir, l´escola parla mitjançant el mestre, i perquè
té una responsabilitat molt important a l´hora d´establir el vincle tant amb
els infants com amb les famílies. El mestre ha de transmetre que l´escola és un
lloc de trobada i que ell està per un
objectiu comú: el benestar dels infants.
Al respecte
esmentar que la primera entrevista personal del mestre amb les famílies és un
moment valuós, que es té que donar suport a les preguntes de les famílies, les
seves angoixes i informar de tot el que pensem que és important per conèixer
més la vida dels seus fills.
D´una altra
banda, les famílies tenen un gran paper per fer el període d´adaptació tranquil
i amb alegria. Si viuen aquesta etapa amb por, aquesta la transmetran als seus
fills indirectament, però si viuen aquest període amb alegria tot canviarà, per
exemple, poden visitar el centre en l´estiu i anar explicant-li que allí anirà,
sempre amb alegria i amb tranquil·litat per a que l´infant visca aquest moment
positivament, contar un conte al voltant de la temàtica o explicar-li altres
experiències positives.
No hay comentarios:
Publicar un comentario