martes, 3 de junio de 2014

PERIODE D´ADAPTACIÓ




El períoded´adaptació és un moment crucial en la vida  tant dels infants com per a les famílies aquests, no sols per ser la primera separació significativa des del naixement, pels canvis en les seves costums i per lo tant una reestructuració  de la vida familiar. A més a més, en aquesta etapa, els nins i nines amplien els seus vincles, no es que trenqui els seus vincles familiars sinó que els amplia cap als nous espais, les educadores i nous infants, companys de joc.



Un infant que tingui un vincle segur d´afecció  tindrà més fàcil obrir-se als altres. És de vital importància dir que el vincle es té que formar de forma bidireccional, ja que les famílies també tenen que sentir-se acollides per part de l´escola i de la mestra.

L´entrada a l´escola fa inevitablement que l´infant canvia les seves costums i en conseqüència els seus hàbits i rutines, ja que es tenen que acostumar-se a uns horaris tan de dinar com de dormir, espais per menjar, els ritmes, etc. És veritat que moltes voltes aquest ritme frenètic no respecta les necessitats dels infants, o més be, no respecta els ritmes dels nins i nines. Per exemple, un exemple clar de no respectar els ritmes de cada nin és quan volem llevar els bolquers, cada infant té el seu moment i de vegades, des de l´escola accelerem alguns processos i fem que els nins facin un salt en el seu creixement.

Vull fer aquesta entrada una mica personal, des de la meva reflexió i la meva experiència personal.

El període d´adaptació és una etapa que marca un procés de canvi de les vides de l´infant i de les famílies, per els nous vincles, les inseguretats, i les diferents emocions tan contradictòries que es generen, alegria, angoixa, etc.

El paper del mestre tutor és molt important en aquest procés, ja sigui perquè és la targeta de visita de l´escola, es a dir, l´escola parla mitjançant el mestre, i perquè té una responsabilitat molt important a l´hora d´establir el vincle tant amb els infants com amb les famílies. El mestre ha de transmetre que l´escola és un lloc de trobada i que ell està  per un objectiu comú: el benestar dels infants.



Al respecte esmentar que la primera entrevista personal del mestre amb les famílies és un moment valuós, que es té que donar suport a les preguntes de les famílies, les seves angoixes i informar de tot el que pensem que és important per conèixer més la vida dels seus fills.

D´una altra banda, les famílies tenen un gran paper per fer el període d´adaptació tranquil i amb alegria. Si viuen aquesta etapa amb por, aquesta la transmetran als seus fills indirectament, però si viuen aquest període amb alegria tot canviarà, per exemple, poden visitar el centre en l´estiu i anar explicant-li que allí anirà, sempre amb alegria i amb tranquil·litat per a que l´infant visca aquest moment positivament, contar un conte al voltant de la temàtica o explicar-li altres experiències positives.




No hay comentarios:

Publicar un comentario