Hola
de nou, avui vull parlar del conductisme. La veritat és que el conductisme ha
estat un tema molt interesant perquè per una banda m´he pogut reconèixer quan
jo era una nina, les pràctiques docents dels meus mestres i per una altra banda
lo desconegut del conductisme.
Vull deixar clar ,una vegada estudiat el
conductisme, que aquestes teories són molt interesants per a estudiar-les, ja
que des de el meu punt de vista, és bo estudiar-les amb profunditat per no
aplicar-les mai. Penso que el conductisme ha donat una aportació molt
important, personalment per no realitzar determinades coses ni en la pràctica
docent ni en la meva vida com a mare.
Actualment,
vivim a una societat on poc a poc estem caminant cap al constructivisme però
sorprenentment m´ha adonat que hi han moltes pràctiques del conductisme que
persisteixen actualment, tant al context escolar como al context familiar. ¿Per
què ho dic? Estem cansats de veure programes de televisió on es practica
totalment el conductisme, i penso que no és un tema com per a frivolitzar
d´aquesta manera.
A continuació veurem un video introductori per contextualitzar el conductisme:
A continuació veurem un video introductori per contextualitzar el conductisme:
El
estudiar el conductisme ha suposat en jo un gran canvi, tant com per a la meva
futura docència com per a la meva experiència com a mare de un nen de 4 anys,
la veritat. Sempre ens diuen que aquestes pràctiques tan meravelloses tenen uns
resultats immediates però... que hi ha de raó? Els conductistes volien
resultats immediats, un canvi de conducta ràpid dirigit per els adults. En
poques paraules, ells pensaven que la conducta dels nens era totalment modificable
amb les seves tècniques. La societat amb aquesta teoria va tenir una bona
acollida perquè els resultats eren mesurables.
En
el conductisme podem distingir el dos tipus: el conductisme clàssic i el
conductisme operant.
El
representant del conductisme clàssic va ser Paulov que va ser experimentador
amb animals privats de llibertat, on aquests animals mitjançant manipulacions
de estímuls els podia modificar la seva conducta. Paulov va distingir entre
estímuls condicionats (que es manipulen per tal de tenir una resposta diferent)
i incondicionats (no pretén manipular-los ni la seva resposta). Vull recordar
el seu experiment del gos on va modificar la seva conducta quan aquest animal
sentia el soroll d´una campana. Què volem dir amb açò? Des del meu punt de
vista, el que explicava Paulov és que la conducta del nin es por modificar
totalment com un adult vol. Jo penso que és una opinió molt discutible, crec
que cada nin i nina té la seva personalitat i que hi ha que respectar-ho.
Existeixen
tres tècniques del conductisme clàssic: dessensibilització sistemàtica (per a
nins i nines que tenen una conducta inadaptativa, fem un disseny de forma
gradual per anar modificant aquesta conducta). Exposició en viu (totalment és
una teràpia de xoc i jo personalment mai l´aplicaria i finalment l´exposició
d´imaginació (recreació de forma imaginària, derivada de l´exposició en viu)
D´altra
banda ens trobem amb el conductisme operant. El seu màxim representant va ser Skinner. La única diferència amb Paulov
és que Skinner no va fer les seves primeres investigacions amb animals privats
de llibertat. Situació crec jo que contradictòria per què els animals els tenia
en gàbies.
El seu experiment es va basar en un ratolí en la seva gàbia on mitjançant reforços canviava la conducta. Crec que és moment de dir que quan reforcem conductes inadequades és molt difícil tornar enrere.
El seu experiment es va basar en un ratolí en la seva gàbia on mitjançant reforços canviava la conducta. Crec que és moment de dir que quan reforcem conductes inadequades és molt difícil tornar enrere.
Existeixen
diverses tècniques per tal de modificar i controlar la conducta:
Reforços positius:
o
Enmollament: seleccionar una habilitat dels
infants dificil o que no sap gens i el mestre li fa com passes dubdividides en
tasques que el nin anirà assolint i com a recompensa serà un reforç. Ningú
parla de la dependència d´aquesta utilització d´aquesta tècnica per coses
externes.. Finalment crec que desenvoca en una insatisfacció on el nin mai té
suficient.
o
Encadenament: la diferència de l´anterior és
que el nin del resultat final que vol aconseguir ja sap fer moltes cosses.
o
Sistema de direcció de conducta mitjançant
contracte: un contracte firmat per el mestre i l´alumne. Són normes. Aquesta tècnica és per a infants
més grans ( a partir dels 5 anys) perque els infants més petits no poden
entendren aquesta modalitat.
Supresió del reforç
o
Sistema d´economia de fixes: quan es donen a
les respostes que nosaltres pemsem que són adaptatives una recompensa com punts
o els maravellosos “gomets”. Vaig a aturar-me en aquest punt perque penso que
és una tècnica que avui en dia és molt utilitzada, i contradictòriament en
moltes escoles que pregonen el constructivisme, els seus mestres posen gomets
als seus alumnes, concretament el gomet verd als que es porten bé i gomet
vermell als nins que es porten malament. I si hi han infants que no surten de
sa classe amb gomet? Com s´han portat? No ho saben. Personalment crec que els
infants que sempre aconsegueixen el gomet vermell poden asumir el rol de ser
els infants que es porten malament i reforçar una conducta distructiva, alhora
que penso que es una mica ridiculitzar als infants, no sols davant els seus
companys sino també amb les famílies dels seus companys quan aquests surtin de
l´escola.
o
Sobrecorrecció : s´aplica en els casos quan
el infant ha estat inadecuada, ja sigui restitutiva ( reparar alguna cosa
deixant-la millor del que estava) o de pràctica positiva, quan el nin trenca alguna
cosa i ho té que reparar.
o
Temps fora de reforç: retirant al nin de
l´activitat quan té una resposta inadequada. Però la dificultat és que el
mestre té que saber si l´activitat en que està participant el infant li agrada
o no. Si l´activitat no li agrada el mestre estaria reforçant una resposta
negativa per al nin.
Actualment
aquesta tècnica s´utilitza molt al context escolar, és quan els mestres trauen
a l´infant de l´activitat i el coloquen al racò de pensar. Per jo, pensar no és
una cossa malament. Per jo és un privilegi, i el pensar , el reflexionar és una
eina que jo utilitzaria per el procès ensenyament – aprenentatge.
o
Supresió de reforç: consisteix en eliminar el
reforç que alimenta al infant. Quant tracta malament les coses li retirem
l´atenció, per exemple. És una tècnica molt dificil per als adults i pot ser
que no és bona si el mestre o l´adult està segur de complir.
o
Tutoria d´un company: hi ha un alumne tutor i
un altre tutoritzat. És una aprenentatge cooperatiu però alerta! És cooperatiu
si van canviant els rols sino l´autoestima quedarà marcada.
Totes
aquestes tècniques que he esmentat són tècniques per mi, com a últim recurs,
per a situacions limits i concretes, quan ja hem vist que altres tècniques no
han funcionat. Crec que és important saber què és el conductisme en profunditat
per a saber el que hi ha que reforçar i també per a saber el que no hem de fer.
Per
últim, vull esmentar a en Zinmmerman que va aplicar el aprenentatge vicari, que
comparteix aspectes conductistes, si les respostes dels infants són
satisfactòries el nin repetirà la conducta però si són desagradables el nin
tindrà menys probabilitat de repertir-se però tenint en conte que els factors
biològics tenen una importància relativa en el aprenentatge.
Aquest
autor va utilitzar l´aprenentatge social o vicari per aspectes més educatius i
el va aplicar com aprenentatge autoregulat. S´utilitza amb infants més grossos.
S´hi treballaran influències personals dels infants com l´autoeficàcia (si sap
fer-ho, amb les famoses fixes de treball en educació infantil els infants no
podem saber el que saben o no), els coneixements dels alumnes, la metacognició
( saber el que se), les fites ( saber el punt de partida) i els estats afectius
( és molt important, reconeixer a sí mateix). Les influències conductuals com
l´autobservació, autoavaluació i l´autoreacció. Els alumnes s´hauran
d´avaluar-se per anar reaccionant d´una manera o una altra. I per últim les
influènies ambientals com el modelatge, comprensió verbal, l´estructura del
context i de l´aprenentatge.
Per
acabar vull compartir amb tots vosaltres una reflexió al voltant d´aquest tema
ja que no estic gens d´acord de que les conductes siguin totalment
modificables, i que els infants tinguin que ser el que nosaltres, els adults,
volem o esperem d´ells. Crec que cada infant té un bagatge personal, unes
característiques que els defineixen i tenen uns models d´aprenentatge diferent.
La parla té un paper molt important per mi, la reflexió, el explicar les coses,
el dir el que no ens sembla bé o el que no ens agrada dels infants.
Crec
que l´ús d´aquestes tècniques són realment insultants per mi, per la raó de que
ens expliquen el que guanyen a curt plaç, però què passa a llarg plaç? O
programes d´aquests que duen a la pràctica tècniques conductistes, mai parlen
de les repercusions a llarg plaç.
Actualment
tenim moltes eines que podem utilitzar per donar resposta a determinades
conductes, haurem d´utilitzar unes metodologies que s´adapten al nostre
grup-aula i les tèniques conductistes per mi no tenen espai en la meva futura
aula, sols en algun cas molt extrem i com a últim recurs després d´haver
esgotat tots els altres recursos.
No hay comentarios:
Publicar un comentario